Leczenie kanałowe

Anatomia zęba

Aby zrozumieć istotę leczenia kanałowego należy poznać podstawy anatomii zębów:
anatomia_zeba

Ząb wymaga leczenia kanałowego, kiedy na skutek różnych czynników (w tym bardzo często głębokiej próchnicy) rozwija się stan zapalny miazgi. Często pojawiają się również dolegliwości bólowe.

Pacjent staje przed wyborem – próba leczenia lub usunięcie zęba. Leczenie kanałowe zębów wielokorzeniowych nie jest zabiegiem refundowanym przez NFZ, wiąże się zatem z dodatkowymi kosztami. Należy jednak pamiętać, że ekstrakcja (usunięcie) zęba jest zabiegiem nieodwracalnym, powinna być wdrażana jedynie w ostateczności. Warto zatem skorzystać z metod nowoczesnej endodoncji, która jest często ostatnią szansą na uratowanie zęba.

Cel leczenia

Celem leczenia kanałowego jest oczyszczenie kanałów z zapalnie zmienionej miazgi, usunięcie bakterii, a następnie szczelne wypełnienie systemu kanałowego.

W zależności od rozpoznania lekarz wybiera odpowiednią metodę leczenia. By zrozumieć istotę zabiegu przedstawiamy główne etapy leczenia kanałowego w dużym uproszczeniu:

tooth_narzedzie_MNIEJSZE_www

Uzyskanie dostępu i usunięcie martwej lub chorobowo zmienionej miazgi. Opracowanie kanałów korzeniowych z obfitym płukaniem.

wypelnione_korzenie_www

Wypełnienie kanałów odpowiednimi materiałami, bardzo istotne jest szczelne i dokładne wypełnienie jamy zęba.

Mity leczenia kanałowego

Leczenie kanałowe ciągnie się w nieskończoność.
W dużej części przypadków możliwe jest zakończenie leczenia na jednej wizycie. Niekiedy jednak terapia rozciąga się do dwóch lub więcej wizyt, uzależnione jest to od liczby kanałów, stopnia zainfekowania i anatomii systemu kanałowego.

Zabieg jest bardzo bolesny.
Leczenia kanałowego nie należy się obawiać. Obecnie oferowane środki znieczulające pozwalają na wykonanie bezbolesnych zabiegów. W dniu zabiegu (niekiedy również dnia następnego) ząb może być nieco bolesny. Nie jest to jednak regułą, a jeżeli ból wystąpi daje się łatwo opanować za pomocą powszechnie dostępnych środków przeciwbólowych.

Ząb nie boli – dentysta niepotrzebny.
Często spotykane są sytuacje, gdy pacjent zgłasza się do stomatologa z intensywnym bólem. Lekarz aplikuje substancję – pospolicie nazywaną “trucizną” lub zgodnie z najwnowszymi trendami w endodoncji – opatrunek z lekiem przeciwbólowym i przeciwobrzękowym. Przynosi to ulgę w bólu. Wielu pacjentów wychodzi z założenia, że jeśli dolegliwości minęły to ma problem “z głowy”. Nic bardziej mylnego! Zmieniona zapalnie bądź umartwiona miazga jest doskonałą pożywką dla bakterii, a proces zapalny rozprzestrzenia się na sąsiednie tkanki. Może dojść do niebezpiecznych dla zdrowia, a nawet życia powikłań. W najlepszym wypadku postępowanie takie kończy się usunięciem zęba, dlatego też należy pamiętać by nie przerywać leczenia kanałowego.

Sprzęt

Zależy nam by każde leczenie kanałowe kończyło się sukcesem – sięgamy po wysokiej klasy sprzęt i nowe technologie:

• nowoczesne narzędzia do opracowania kanałów, ręczne i maszynowe ( PROTAPER, M2, BioRace)
  • narzędzia do pomiaru długości kanału korzeniowego – endometry Rypex 5
    systemy do wypełniania kanałów
  • sprzęt optyczny (lupy) – przyrządy pozwalające uzyskać powiększenie 2,5x obserwowanego obrazu, poprawiają komfort pracy, umożliwiają zwiększenie precyzji wykonywanych zabiegów
  • ultradźwiękowy skaler – ułatwia pracę lekarza, umożliwia udrożnienie kanałów zobliterowanych, ułatwia usunięcie złamaych narzędzi
  • mikroskop- pozwala powiększyć oraz doskonale oświetlić wnętrze zęba. Dowiedz się więcej i kliknij: leczenie kanałowe pod mikroskopem

narzedzia_endo
Należy także wspomnieć o tym, że zęby leczone kanałowo w części przypadków wymagają odbudowy protetycznej. W zależności od stopnia zniszczenia korony może stać się konieczna rekonstrukcja zęba za pomocą wkładów koronowo – korzeniowych (metalowych lub z włókna szklanego). Wkład koronowo-korzeniowy umożliwia odbudowanie struktur zęba przy pomocy korony protetycznej.